Broder Daniel - en kärlekshistoria.


Igår förmiddags var jag och såg pressvisningen av dokumentären BRODER DANIEL FOREVER som är skapad av min kompis Kristian Bengtsson tillsammans med Fredrik Wenzel och Henrik Hellström. I filmen får man följa återföreningen och repetitionerna av Broder Daniels två sista månader innan avskedskonsertenWay Out West förra året.

Bilderna av inzoomade gråtande indieflickor trängandes längs framme vid kravallstaketet, tillsammans med bilder från replokalen, göteborgs containerhamn och en kräftmiddag på ett tak gör mig påminnd om Roy Anderssons "En kärlekshistoria", det är något med ljuset och lugnet jag gillar. Lägg därtill Henrik Berggrens poetiska beskrivningar om bandets uppkomst och om saknaden efter den bortgångne gitarristen och vännen Anders Göthberg, som Henrik kommenterar på sin något gammeldaga dialekt likt Victor Sjöström's Isak Borg i Bergmans "Smultronstället". Slutligen men inte minst musiken i filmen, jag hade lagt BD i en malpåse och glömt bort lite hur bra dom var, men att sätta punkt med "No time for us" är inte illa!




 BRODER DANIEL FOREVER har premiär den 3 Juli i Stockholm och Göteborg.




.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0