Konsten att tortera sina jeans...


JEANS!
Inget ger mig en sån ambivalent känsla som att köpa nya jeans. För nån månad sen insåg jag att mina två gamla favoritjeans var på väg bort från all räddning, så efter att dragit ut på det alldeles för länge styrde jag upp ett par nya Levi's Vintage 1967 models 505:or och ett par Acne Mod Shaved, problemen börjar redan när man står i butiken och ska välja rätt storlek, ska dom sitta bra med gång, eller ska man ta ett par som sitter snortajt i midjan om dom töjer sig mycket? Jag tror att jag har gjort fel åt båda hållen i mina dar. Det som är bra med Modjeansen är att passformen är grym och tvätten är så där lite 70-talsblå på ett bra sätt, men man vet även att dom kommer endast hålla i typ ett år, medans 505:orna är lite mer ett projekt som påminner om att skaffa barn. Först krävs minst nio månader av riktigt "tuff kärlek" för att få dom att bli lagom greasy och slita bort all överskottsfärg. Så i bästa fall kan du efter nio månader med spänning tvätta dom för första gången och be till gudarna att dom inte krymt för mycket på längden och i midjan, glöm inte bort att hänga upp dom på tork på en gång så dom inte blir flammiga. Sen får man vänta i drygt ytterligare ett år innan dom börjar bli roliga och få lite karaktär. Det blir ju ganska lång tid. När man var yngre och åkte på festivaler och hängde mer på gatan gick det fortare att slita in dom, den enda tuffa kärlek jag har gett mina 505:or nu var när jag råkade spilla en latte i knät häromveckan, å det är ju inte så tufft...




Nykomlingarna i sammanhanget. Ingen patina och inga minnen, än.



Gamla trotjänarna som har gått ifrån hård unwashed denim till tunna som papper.



Mina första Acne Modjeans som faktiskt är inspirerade/kopierade av min kompis Freddy Fresh gamla insydda 505:or som hade spruckit upp sömnen upptill vilket gjorde dom smalare i benen men lite lösare runt låren. JonnyAcne lånade dom och som tack för besväret fick vi några jeans var.


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0