Alone in the Wilderness.


Härom veckan var jag på fest hemma hos min gamla bästa vän Martin som också går under namnet "Skogshuggar'n" då han alltid har haft en förkärlek till skogen och naturen och är utbildad i att bygga timmerhus enligt "old school rules". Någonstans under kvällens gång började en film rulla i bakrunden som handlade om den pensionerade Richard Proenneke's bygge av en timmerstuga uppe vid Twin Lakes i Kodiak Alaska våren 1968, allt dokumenterat av han själv med en Super 8:a. Jag blev otroligt fascinerad av att se hur han med hjälp av sina kunskaper och relativt enkla redskap kunde uppföra timmerstugan och till och med bygga gångjärn, lås, handfat och skorsten med hjälp av material från naturen och gamla konserver - robust, funktionsdugligt och j-kligt snyggt! Det lätt att i dagens samhälle med all teknik, verktyg och maskiner glömma bort vilket otroligt hantverk som ligger bakom en till synes enkel gammal timmerstuga. Richard spenderade 30 år i stugan innan skänkte den till Kodiak's nationalpark och gick bort 2003 vid 86 års ålder.




Jag kan lätt rekommendera att försöka komma över "Alone in the Wilderness"DVD, dels för alla vackra bilder och Bob Swerer's röst på kommentatorspåret, och inte minst för Richard - en riktigt "Handyman" snyggt förpackat i lager av flannel och stickade tröjor. Kolla in det här klippet till att börja med:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0